Pod zadáním ,,Strom Fantom“ si můžeme představit ledacos – a to přesně chceme!
Jedna věc je totiž umět krajinu a stromy (naše téma tohoto školního roku) nakreslit realisticky, ale když popustíme uzdu své fantazii, může z toho vzniknout neuvěřitelné umělecké dílo.
Naši žáci z online výuky se s tímto zadáním zpracovaným kombinovanou technikou vypořádali bravurně, co myslíte?
Milí kolegové, přátelé, žáci,
protože jsou mezi Vámi mnozí, kteří mají výborné znalosti kresby a malby, jinými slovy – jsou dobří malíři – rádi bychom Vám dali možnost vzdělávat se v tom nejvyšším patře umělecké tvorby a tím je psychologie tvorby. Teď už to není o „ruce“, ale o „hlavě“ a tvůrčím způsobu myšlení.
Dáme Vám nahlédnout do naší učebnice, která se jmenuje dost divně: „Jak se Jirka promailoval k pochopení“.
Tento zvláštní název není náhodný. Vznikl tak, že se náš spolupracovník a malíř, který žije v Londýně, snažil porozumět tvorbě a životu. Zjistil, že tyto dva aspekty existence jsou neoddělitelné. Udělal to, co by asi udělal každý z nás. Začal se ptát. Protože jsem byla roky jeho učitelkou a stále jsme přátelé, obrátil se na mne. Jenže odpovědi nebyly jednoduché a k tématům bylo nutno se vracet a promýšlet je.
Rozhodla jsem se proto napsat příručku o psychologii tvorby formou odpovědí na otázky, zasílané mailem. A to nejen pro Jirku, ale pro všechny zájemce.
Snažila jsem se v ní vysvětlit, co je to stav tvorby, jak se do něj dostat, jakou roli v tvorbě hraje ego každého z nás, čím se liší bezejmenné a pojmenované a proč je obojí v umění nezastupitelné, co dělat, aby nám tvorba neprotekla mezi prsty.
Po malých dávkách Vám, kteří se o umění zajímáte do hloubky, budeme poskytovat informace, bez kterých se skutečná tvorba neobejde.
Předem ale varuji nepřipravené: opravdová tvorba se dotýká podstaty každého z nás a to, co tam v hloubce najdeme, se nám nemusí líbit. Nemluvě o tom, že mnozí budou mít pocit, že skriptum je psáno cizím jazykem. Není, ale také není určeno na jedno čtení, ale ke studiu.
Je jedno, kde začneme, proto začínám odzadu. Nejdřív Vám nabídneme ukázku z posledního, jedenáctého mailu. Znovu opakuji, že ukázky Vám budeme předkládat po částech, vždy po několika odstavcích. Dalších pár slok poskytneme cca za čtvrt roku, takže máte dost času na samostudium. Jsem velmi zvědavá, zda Vás psychologie tvorby zaujme.
Hana Kocourková, autorka
Kreslení a malování obrazu je dobrodružná cesta, která začíná vždy s lehkostí a radostí výtvarnou inspirací.
Možná Vás však nepřekvapí, že tou nejnáročnější částí je závěrečná fáze dokončování obrazu, která z nápadu udělá hotové dílo.
Když s námi ve výuce konzultujete návrhy na obraz, často se ptám: „Jakým pozadím téma doplníte?“ Odpověď bývá: „To už se nějak doladí… :-)“
Jenomže právě to „doladění“ nebývá tak lehké. Má totiž sílu obraz dokončit v harmonický celek, ale také může celé naše úsilí přijít vniveč…
Proto si v novém díle výtvarných komentářů ukážeme 4 možnosti, jak zpracovat pozadí obrazu. Který si pro svou tvorbu vyberete Vy?
Video si pustíte ZDE:
S našimi dospělými žáky jsme se v rámci online výtvarné výuky nechali inspirovat jedním ze zakladatelů abstrakce.
Tentokrát jsme využili zasněžené větvičky, které nás učí vnést do díla nepravidelnost a měkkost.
Když se mě na hodině výtvarky studenti zeptali, jak nakreslit vlasy, spontánně jsem odpověděla: „Udělejte to, jako byste kreslili proud vody v řece.“
„Cože?„ Studenti byli udiveni (a já také), a tak jsem pokračovala:
„Nehledejte, čím se ty dvě věci liší, ale co mají společné. Stačí se umět dívat.“
Naučit se vidět, co je podstatné a spojující, a zároveň vyjádřit odlišné je nejrychlejší cesta k cíli. Podstata umělecké tvorby je skrze dvojnost a fragmentaci nahlížet celistvost.
Vysvětlíme Vám to ve videu:
Bude dostupné do 9. 2. 2024. Pusťte si ho tedy raději hned:-)
Když jsme na začátku školního roku ohlásili, že budeme malovat vločky, málokoho asi napadlo, že tak budeme malovat celý vesmír.
Nedávno jsme setkali se zajímavým příběhem: kolegové umělci si stěžovali, že kreativní energie, která je na začátku hnala dopředu, je zkrátka pryč a oni už nemají chuť dále tvořit.
Velice nás to zaujalo. A zajímalo by nás, zda jste se sami s tímto problémem také setkali. Jsme přesvědčeni, že ano.
Když totiž s nějakým projektem začínáme, cítíme velké nadšení ↗. Jenomže často nastane fáze, kdy přestanou být vidět rychlé výsledky a můžeme mít pocit, že se kreativní energie vytratila.↘
Je to naší lidskou přirozeností? Nebo lze k tvorbě přistupovat jinak?
Umění často vnímáme jako pouhé fyzické dílo (výsledný obraz).
Možná to tak nevypadá, ale tato umělecká forma je poměrně snadno dosažitelná, a tak umožňuje rychlé vzplanutí. Ale také rychle omrzí.
Jak tedy v umění najít hlubší smysl a celoživotní naplnění?
Hlubší a podstatnější rozměr tvorby, na který se často zapomíná, je totiž obsah. A přestože se zde ocitáme v nehmotném světě kreativity, i tady existují určité pomocné metody, které nám pomohou dotknout se skrytých rozměrů tvořivosti:
- inspirační cesty (odvedou myšlení ze zajetých kolejí)
- hlubší teoretické souvislosti (pomohou získat širší pohled na věc)
- inspirační zdroje (posunou dílo do nezvyklých rovin)
Své o tom vědí studenti, které touto metodou připravujeme již více než 15 let na talentové zkoušky. Poté, co ovládnou teorii a práci technikou, učíme je neméně důležitou část: pravidla porušovat a pronikat k podstatě kreativity.
Spojením dvojnosti nahlédnete celistvost…
Harmonickým propojením obsahu a formy se zabývá nová výuková metoda umění Gedó, která klade velký důraz na objasnění teoretických souvislostí a posun od naučeného pohledu k nevšednímu.
O této unikátní výukové metodě umění Gedó se dozvíte více na stránkách: www.inspiracnikurzy.cz/
Právě nyní začíná 2. cyklus online a do 9.2.2024 se k nám můžete mimořádně připojit. Vše zjistíte podrobně na stránkách ZDE
Objevte umění, které Vás nepřestane udivovat.
V rámci projektu Rovnováha ve vizuálním umění se žáci a studenti Výtvarné výuky učili, jakou roli ve výtvarném umění hraje symetrie, asymetrie, rovnováha a kompozice.